Blog 315 – 30 april 2021
Mediabureau MEER is bijna jarig
In de week van het feest van onze koning, vier ik ook mijn bescheiden feestje. Helaas niet door plaats te nemen in een Formule 1-simulator - sinds ik de Netflixserie Drive to survive (de persconferentie van held Max Verstappen, klik op de link en even naar 1.25 minuten gaan, doen hoor) heb gekeken ben ik helemaal into de Formule 1 - maar door iets weg te geven met een waarde van honderden euro’s. Daarover straks meer.
Zaterdag is het precies drie jaar geleden dat ik startte met Mediabureau MEER. Op 1 mei 2018 was het zover. Ik vond de dag van de arbeid wel een mooi haakje. Op mijn LinkedIn pagina schreef ik om mijn bestaan nader te omschrijven: “Geef me werk wat bij me past en ik hoef nooit meer te werken.” Een citaat van de Chinese filosoof Confucius. Hij deed deze uitspraak zo’n 2500 jaar geleden. Mijn allereerste blog dat ik die dag schreef – het was een dinsdag dus een vaste blogdag – had de titel MEER en ging over het gelijknamige nummer van het bandje Grof Geschut. En als laatste over MEER. Meer staat voor Media Expert Erik Riemens. De naam was er al, de afkorting kwam van de receptioniste van GGD GHOR Nederland. Andermaal dank Loes!
Maar genoeg over de naam en betekenis van MEER. Ik kreeg zeker in het begin de vraag waarom ik koos voor de benaming mediabureau. Ik ben toch een tekstschrijver, die zich bezighoudt met het schrijven en redigeren van allerlei teksten? Webteksten, social mediaberichten en ook interviews, nieuwsberichten, human interest- en achtergrondverhalen. Zowel online als offline. En ik ben toch alleen? Dan ben je toch geen bureau?
Mijn eerste reden om voor mediabureau te gaan, is de alliteratie met MEER. Het bekt wel lekker en het onthoudt nog beter. Dat klinkt suffig en als ik zo opschrijf staat het ook nog eens stom, maar het is echt zo. Lees dit universitaire onderzoek van 36 pagina’s maar over de alliterende drieslag (de tricolon is werkelijk een prachtig stijlfiguur).
Ik wil juist meer zijn dan alleen maar een tekstschrijver. Anders ook. Dat heeft alles te maken met dat ik naast het schrijven van teksten, ook het onderdeel media zo boeiend vind. Wat doen ondernemingen, verenigingen en andere organisaties eigenlijk met media? Hoe verlopen hun media-optredens? Wat doen ze om media-aandacht te krijgen, bijvoorbeeld door hun inzet van social media? Maar ook, waarom doen sommige bedrijven of clubs helemaal niks met media?
Mijn afweging was dus hoe ik kan ik mezelf zo kan positioneren dat klanten zien dat ik meer dan alleen maar teksten schrijf? Door Mediabureau voor MEER te zetten. In mijn ogen is een mediabureau een organisatie die zich bezighoudt met wat ik media-organisatie heb genoemd. Ik kan voor diezelfde ondernemingen en verenigingen, de hele media-organisatie verzorgen. Wat ik daarmee bedoel is hoe in de media te komen, mediabegeleiding en -coaching, organiseren van een media-evenement, maar ook hoe om te gaan met ongewenste media-aandacht. Dat verdeel ik in drie onderdelen en die vormen mijn meerwaarde ten opzichte van alleen maar een tekstschrijver.
Volgens onder meer Adformatie heb ik het mis. Mediabureaus zijn echt heel wat anders. Ze gaan over mediamanagement en media-inkoop. En omdat bedrijven dat steeds meer zelf doen, staat de toekomst van mediabureaus op het spel.
‘Merken trekken hun mediabudgetten massaal terug en bij veel mediabedrijven is het alarmfase 1. Zo ook bij de mediabureaus die grote klappen krijgen. Na het verdwijnen van inkomstenstromen als de bureaucommissie en kickbackafspraken lijkt dit wel eens de definitieve knock-out te kunnen gaan worden voor bureaus met verouderde businessmodellen. Merken gaan steeds vaker direct om tafel met de grote mediapartijen en zetten het mediabureau daarmee buitenspel.’
Deze alinea riep bij mij nogal wat vragen op. Wat zijn kickbackafspraken? Moest ik opzoeken. Dat is een bonus als je een nieuwe klant aanbrengt. De term businessmodellen ken ik uiteraard. Maar welk model kies ik? Een rondje langs de mediavelden op het internet bracht uitkomst. Ga ik voor fractional ownership, collaborative consuming, shared economy of toch cureren? Klinkt het heel raar als ik zeg dat ik heel goed weet wat ik met Mediabureau MEER wil, welke dienstverlening ik kan bieden en dat ik dat op één A4’tje kwijt kan?
Wat ik namelijk weet is dat klanten het best allemaal maar lastig vinden hoe media werkt. Wat komt er allemaal bij kijken? Hoezo wordt iets niet zomaar meer gepubliceerd? Dat was eerst toch wel zo?
Er wordt nog heel erg traditioneel gedacht, lees veelal offline. En eigenlijk is dat ook weer niet zo gek, want het is al lang bekend, dat we in coronatijd de meeste waarde hechten aan nieuws wat we lezen in papieren kranten of zien op televisie.
Verder richt ik mij juist op free publicity. Goede en gratis publiciteit, want ik weet inmiddels dat mijn klanten niet heel veel tijd en geld willen besteden aan media-uitingen. Daarom houd ik mij ook zo bezig met social media en blogs. Naamsbekendheid, publiciteit en dat allemaal helemaal gratis. Wie wil dat nu niet? Met een goed verhaal, het juiste moment en het passende medium kom je echt een heel eind. Dat strategische advies kan ik je geven. Wat werkt het beste voor jou?
Twee jaar geleden trakteerde ik mezelf bij het éénjarig bestaan op een beeldje. Het is van kunstenaar Mark Jurriens en het heet de jubilaris. Het bestaat eigenlijk uit drie gedeelten. Die symboliek heeft het voor mij ook. Mijn twee zonen Olav en Tomas en ik (1), dat ik mij richt op tekst, mediaorganisatie en social media (2) en tenslotte de drie onderdelen, de al eerdergenoemde media-attendering, media-advisering en media-alarmering (3).
Dit jaar geen traktatie voor mezelf, maar voor jou.
Ik geef een gratis onlinecursus weg, die volgens de kenners een waarde heeft van bijna 300 euro.
Je kunt kiezen uit:
-1010 Internet Marketing Tips (Engels).
-Wordpress and SEO (Nederlands)
-Snapchat (Engels, met Nederlandse ondertiteling).
Deze cursussen worden aangeboden door interplein.nl. Ik heb de inlog, je kunt mijn gegevens krijgen en beginnen wanneer je wilt. Ik geef ‘m nu weg. Gratis en voor niets.
Wil jij een cursus hebben? Stuur mij dan een mooie tekst of zin met het woord ‘meer’ erin. Maakt niet uit wat, dus je hoeft niet per se zelf wat te verzinnen. Een quote, een dichtregel of toch een eigen originele tekst? Het kan alle drie en allemaal.
Mail je inzending uiterlijk 10 mei naar erik@mediabureaumeer.nl en geef je voorkeur aan. En reken maar dat er over de uitslag wordt gecorrespondeerd!