Quad

Blog 113 - 24 mei 2019

3 prangende vragen over media-organisatie

Toen ik met Mediabureau MEER begon, was dat omdat ik wilde schrijven. Het liefst veel. Dat deed ik te weinig. En het was en is gewoonweg te leuk om dat slechts af en toe te doen. Dus in plaats van alleen maar in het weekend langs de voetbalvelden staan om spelers en trainer te zien en te spreken, ben ik er tegenwoordig dagelijks mee bezig.

Vaak gaat het nog over sport, maar deze week schreef ik een verhaal over de veelzijdigheid van boxsprings, matrassen en bedaccessoires en tekende ik een verhaal op van een makelaar die iedere klant wielren- en hardloopkleding met zijn naam en logo geeft. Ook maakte ik een tekst over een uniek fitnessconcept voor vrouwen – de toestellen zijn speciaal voor vrouwen – en schreef ik veel over quads, waarvan de aanschafprijs kan oplopen tot 25.000 euro.
Ook rondde ik een groot verhaal af over GoldenSports, bejaardenbeweging zeg maar en wat te denken van een advertorial over endometriose, waar ik mij behoorlijk op verkeek, maar wat uiteraard goed gaat komen. En interviewde ik een 21-jarige Gramsbergse over het winnen van een gesigneerd shirt van Robin van Persie...Het was een keer wat anders dan een recent groot interview met veelvuldig wielrenwereldkampioen op de baan, Kirsten Wild. Of wat mij komend weekend te wachten staat, namelijk: FDS-SCN in Havelterberg en Aengwirden tegen Oranje-Zwart in Tjalleberd.

Wijlen Simon Carmiggelt zei ooit: “Het leuke van het vak schrijven is dat je het nooit leert.” Klopt en ik ga er ook zeker meer door, maar ik wilde met Mediabureau MEER, meer of beter gezegd ook wat anders. Media-organisatie. En ik moet zeggen, dat valt nog niet mee. Ik draag het verhaal best vaak uit. Wat uitvoeriger in een één op één gesprek, heel summier tijdens een pitch of netwerkgesprek. Ik zie veel instemmend geknik, begrip en vooral herkenbaarheid. Mensen snappen wat ik zeg, zien de meerwaarde er wel van in, maar dan? Ik probeer een soort van urgentie te bewerkstelligen, een handelingsperspectief aan te reiken, maar dat is en blijft lastig. Zo eerlijk ben ik dan ook wel. Dus ik zoek een beetje hulp.

Waar gaat het mij nu om? Dat is antwoord op de volgende vraag: wat doen bedrijven, organisaties, instellingen en verenigingen om in de (social) media te komen? Gebeurt dat adhoc? Of is er een heus mediabeleid, dat bestaat uit een actieve (social) mediabenadering, woordvoerdingslijn en andere media-afspraken (relatiebeheer met de media, mediabestand opbouwen, webcare)? Ook wanneer er sprake is van negatieve media-aandacht, is er dan één en ander geregeld?

Dat is heel breed en een hele lijst. Ik richt mij echt alleen op het MKB. Niet op de grote organisaties met eigenhandige communicatie-afdelingen. Bedrijven waarbij de communicatie niet echt belegd is, maar veelal bij de directie is ondergebracht, die er geen tijd voor heeft om er echt iets actiefs mee te doen. En ook geen geld beschikbaar stelt. Juist daarom moet hij of zij gewezen worden op bijvoorbeeld de grote voordelen van social media: gratis reclame als je het goed doet en een actieve algemene mediabenadering.

Ik zou dus van een aantal MKB-bedrijven, maar ook non-profit organisaties en die ietwat grote amateursportverenigingen (!), willen weten wat en hoe zij dat doen als het gaat om media.

Het komt dus neer op de volgende drie vragen:

1. Wat doen bedrijven, organisaties, instellingen en verenigingen om in de (social) media te komen? (=media-attendering)
2. Als ze in de media zijn, wat faciliteren ze dan, hoe spelen ze het spel met de media en hoe komen ze dan voor de dag? (=media-advisering)
3. Wat is er geregeld bij negatieve media-aandacht? (=media-alarmering)

Mijn meerwaarde is dat ik die organisaties door middel van een eenvoudige to do list op weg kan helpen op alle drie fronten. Ik kan zeg maar de bouwstenen aandragen, maar kan ook mee helpen bouwen.

Wijlen Godfried Bomans zei ooit: ‘’Schrijven is schrappen.” Dus eindig ik hierbij deze blog, maar wie antwoorden op mijn vragen heeft, mag gerust lang van stof zijn.

Zoek dan contact met mij via: www.mediabureaumeer.nl/contact

 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf veertien in cijfers: