Zand

Eén van mijn onderdelen van de media-organisatie van Mediabureau MEER is media-advisering. Dat bestaat ook nog uit media-attendering (hoe kom ik in de media?) en media-alarmering (ik ben negatief in de media, wat nu?).

Deze keer gaat het over media-advisering. Ik moest er aan denken toen ik onlangs een appje kreeg over dit bericht in de Stentor. Het ging over de mogelijke komst van een overdekte hal voor beachsporten in Zwolle. Een wens van vele sportievelingen in het Zwolse. Op die manier kan er het hele jaar aan beachsoccer, beachvolleybal, beachhandbal, beachhockey, beachvoetvolley en andere beachsportvarianten gedaan worden.

In de uitgave Sport, Bestuur en Management schreef ik er eind vorig jaar een groot artikel over. “Met alleen zand red je het dus niet”, kopte de novemberuitgave. Ik interviewde Diederik Meijntjes, Folkher Langejans (Zwolle) en Maikel Schats (directeur van de Beach Soccer Bond). Net als René van Dieren, oud-voetbalprof en beheerder van Sporthal Parkzicht - een enorme hal in Raamsdonkerveer waar allerlei beachsporten gepraktiseerd worden - en tot slot Reinder Nummerdor. De bekende oud-volleyballer en tegenwoordig assistent-bondscoach van het Oranje Beachvolleybalteam, is ambassadeur en moet met zijn netwerk er een positieve draai aangeven.

Even terug naar het artikel en de aanleiding. Het draait allemaal om een officieel behoefteonderzoek naar een permanente beachindoorlocatie in Zwolle. De politiek is dan ook aan zet. ‘Het college van burgemeester en wethouders blijft echter met te veel vragen zitten. Het weet niet wie er gebruik gaan maken van zo'n hal, de exploitatie is onzeker, ruimtes zijn niet beschikbaar en elders in het land zijn beachsporthallen geen groot succes. Voorlopig wordt in het stadhuis daarom afgewacht.’

Vervolgens werden er her en der wat reacties gevraagd. En daarover ging het appje. De Zwolse journalist had de antwoordgevers een beetje overvallen. Detail: in het krantenartikel kwamen officieuze voorstanders aan het woord. Ze waren wat overrompeld, waardoor er misschien niet altijd even goede of volledige antwoorden waren gegeven. Had dit niet anders gekund?

Ja. Door middel van media-advisering dus. Wat houdt dat ook weer in? Ik schreef er al eerder een blog over. Waar gaat het om? Weet hoe je het spel met journalisten moet spelen. Wees op de hoogte, geef duidelijkheid, houd regie, maak onderling afspraken en zoek het samenspel met de media.

Ik kan daar met Mediabureau MEER prima een rol in spelen. Ik geef hierbij een handvol tips:

1. Zorg altijd dat je een vast aanspreekpunt heb of eventueel een vervanger. Verwijs daar ook naar. Stel de gegevens beschikbaar.

2. Als je je overvallen voelt, zeg dan dat je even tijd nodig hebt om de juiste informatie (ook in belang van journalist!) te verzamelen. Maak daarna een zo snel mogelijk een nieuwe afspraak. Laat een journalist niet te lang wachten.

3. Zorg dat je altijd een kernboodschap hebt klaar liggen of in ieder geval info beschikbaar hebt. Bij een specifiek onderwerp, kun je werken met Q’s en A’s, zodat je altijd goed voorbereid bent.

4. Als je je huiswerk hebt gemaakt (dat betekent ook dat je alle ontwikkelingen volgt en helemaal op de hoogte bent), kun je ook actief de media opzoeken en niet alleen reactief zijn. Je hebt immers genoeg te melden. Hoe dat te doen, lees je in mijn blog media-attendering.

5. Maak werkafspraken met journalisten of je het artikel mag nalezen of niet. Ga er niet meteen met een gestrekt been in of op je strepen staan. Geef duidelijk aan dat je allebei gebaat bent bij een goed artikel, dat het gaat om de feiten en ga niet op de stoel van de journalist zitten.

En zo zijn er nog veel meer tips te geven, die ik graag met je deel. Jij wilt toch ook goed beslagen ten ijs komen in de media?

Nog vragen, advies nodig of er gewoon een keer met mij over praten? Dat kan natuurlijk. Neem vrijblijvend contact met mij op via mediabureaumeer.nl/contact. 




 


Laat een bericht achter - aantal berichten: 0

Bent u de eerste die reageert?



Laat een bericht achter

naam
e-mail
website
bericht
Schrijf vijftien in cijfers: